Benieuwd naar onze bedrijfsbrochure - Klik hier! -

Is je reiskoffer beschadigd of kwijtgeraakt? Verlaat het vliegveld niet zonder PIR document

In 2023 reisden 61,7 miljoen reizigers van, naar of via Schiphol. Vooral de drukte in de vakantieperiode is voor de luchthaven elk jaar wel weer een uitdaging. In alle drukte loop je al snel het risico dat jouw koffers kwijtraken, niet op tijd meegaan of erg beschadigd raken. Wat als dit jou overkomt tijdens je zomervakantie? Vul dan direct op de luchthaven waar je bent, al een PIR document in. Wat is een PIR document dat en hoe kom je eraan? Lees dan snel dit artikel verder.

Voor de medewerkers die de bagage afhandelen op de luchthavens is jouw koffer slechts één van de vele. Raakt je koffer tijdens het transport tussen luchthavens beschadigd? Verlaat dan nooit de bagagehal zonder een zogeheten Property Irregularity Rapport (PIR). Dat is je bewijs dat je koffer tijdens deze vlucht beschadigd is, en niet elders op een later moment of andere vlucht.

Hoe kom je aan een PIR?

Een PIR document kun je ophalen bij de balie in de bagagehal van de luchthaven waar je geland bent. Elke luchthaven heeft zo’n balie. Een vertegenwoordiger van de luchthaven stelt een PIR voor je op. Op dit formulier staat op welke plekken je koffer beschadigd is. Met de bagagesticker op je vliegticket of paspoort laat je zien dat de koffer op jouw naam staat. Controleer bij het inchecken op Schiphol goed of je naam correct op de sticker staat, dit is namelijk van groot belang.

Geen PIR? Geen vergoeding

Wacht nooit met je melden bij de balie van de luchthaven. Ben je eenmaal de bagagehal uit, dan kun je er niet meer voor terug. En zonder PIR document krijg je van je reisverzekering geen vergoeding voor je beschadigde koffer of de noodzakelijke spullen bij je vertraagde reisbagage. Wij als verzekeraar hebben het rapport op zijn beurt nodig om de schade te verhalen op de luchtvaartmaatschappij.

Schade claimen bij je reisverzekering

Het formulier heb je dus nodig om de schade te claimen op je reisverzekering. Het rapport dient wel op tijd binnen te zijn bij je ons. Dat vind je terug in de voorwaarden van je verzekering, net als hoe hoog de vergoeding is.

Heb je geen reisverzekering? Je kunt je claim dan ook indienen bij de luchtvaartmaatschappij of bij de reisorganisatie waar je eventueel een pakketreis hebt geboekt. De vergoeding kan vaak wel lager uitvallen dan bij een claim via je reisverzekering.

Koffer vertraagd?

Het kan gebeuren dat je op plaats van bestemming bent en je koffer je koffer niet van de bagageband ziet rollen. Ook in dat geval vraag je in de bagagehal van de desbetreffende luchthaven meteen een PIR document aan. Zodra je koffer wel op de luchthaven aankomt, ben je dankzij het rapport makkelijk terug te vinden en wordt er contact met je opgenomen.

Je PIR is bovendien het bewijs dat je bagage te laat aankwam. Daarom kun je met een PIR document de kosten van je meest noodzakelijke aankopen bij je reisverzekering claimen. Let wel op; dat geldt alleen op je vakantiebestemming. Eenmaal bij terugkomst in Nederland is die dekking helaas niet meer geldig.

Controleer dus bij aankomst meteen je koffer op eventuele beschadigingen. Heb je schade? Meld dit dan direct bij de balie in de bagagehal bij de luchthaven voor het opmaken van een PIR document. Neem erna gelijk contact met ons op voor het afhandelen van de schade. Heb je nog geen reisverzekering? Dan kun je bij onze verzekeringsexperts van de VerzekeringenDesk altijd een reisverzekering met de juiste dekking afsluiten! Neem vrijblijvend contact met ons op; www.levenenwonendesk.nl bel 0573 255401 of plan online een afspraak in.